Prinsjesdag 2019

Geplaatst op 18 september 2019

Prinsjesdag 2019

18 september 2019

Prinsjesdag 2019! Voor u in het kort de belangrijkste mobiliteitsuitkomsten op een rij: wat verandert er in 2020?

Verhoging bijtelling privégebruik elektrische auto

De komende jaren wordt de bijtelling voor het privégebruik van een elektrische auto verhoogd. De nu geldende 4% bijtelling (over €50.000) wordt per 2020 verhoogd naar 8% van de catalogusprijs van €45.000. Is deze cataloguswaarde hoger dan €45.000, dan geldt over de eerste €45.000 een bijtelling van 8% en daarboven 22%. Per 2021 gaat de bijtelling naar 12% over de eerste €40.000, in 2022, 2023 en 2024 wordt het percentage 16% en in 2025 wordt het bijtellingspercentage 17%. Per 2026 geldt de standaardbijtelling van 22%, ook voor elektrische auto’s. 

BPM-tarieven gebaseerd op WLTP

Per 1 juli 2020 wordt het BPM-tarief, de aanschafbelasting op nieuwe auto’s, gebaseerd op de nieuwe WLTP-testmethode. De Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) is een testmethode die de CO2 uitstoot vaststelt. Deze nieuwe methode moet beter inzicht geven in het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s. WLTP meet gemiddeld een hogere CO2-uitstoot, maar het is niet de bedoeling dat door deze nieuwe testmethode de BPM stijgt. Per 1 juli 2020 zullen de CO2-tarieven van de BPM worden bijgesteld, zo blijft de gemiddelde BPM per auto naar verwachting hetzelfde. Dit kan dus betekenen dat de BPM voor de ene auto stijgt en de andere auto daalt. Tot 1 juli 2020 zal de BPM op basis van WLTP waarschijnlijk hoger uitvallen. Dit kan gevolgen hebben voor leaseprijzen en autoregelingen. Voor volledig elektrische auto’s blijft een BPM-vrijstelling bestaan.

Verlenging vrijstelling motorrijtuigenbelasting emissieloze auto’s

Tot en met 2024 blijft voor volledig elektrische auto’s de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting bestaan. Voor plug-in hybrides blijft het huidige tarief (50%) nog van kracht tot en met 2024. In 2025 geldt voor volledig elektrische auto’s een tarief van 25% en voor Plug-in hybrides geldt een tarief van 75% van het motorrijtuigenbelastingtarief. Per 2026 geldt voor beide type auto’s het reguliere tarief. 

Gunstige bijtellingsregeling zakelijke fietslease

Vanaf 2020 wordt voor een door de werkgever ter beschikking gestelde fiets een gunstige bijtellingsregeling ingevoerd. De jaarlijkse bijtelling wordt 7% van de consumentenadviesprijs. Deze regeling voorkomt administratieve lasten, omdat het werkelijke privégebruik niet bijgehouden hoeft te worden. Binnenkort informeren wij u over de mogelijkheden van zakelijk fietslease bij Hitachi Capital Mobility. Nu al benieuwd geworden? Neem dan contact op met uw contactpersoon. 

Tot slot

De Tweede Kamer gaat nu eerst aan de slag met de Algemene Politieke Beschouwingen en de diverse begrotingen. Het belastingplan en de fiscale wetsvoorstellen die daarbij horen, staan op de planning voor de komende maanden. Tijdens de behandeling van de wetsvoorstellen kunnen er nog wijzigingen plaatsvinden. Uiteraard houden wij u hierover op de hoogte.